Cruiser World
Nederlands English French
 

Schakelen van H2 naar H4

Dit vereist 2 handelingen: vrijloopnaven in de 'lock' positie zetten en het kleine pookje naar H4 schakelen.

Met het pookje koppel je de aandrijving in de tussenbak naar de voorste aandrijfas, die gaat draaien en laat vervolgens de tandwielen in het voorste differentieel draaien, die op hun beurt de linker en rechter vooras laten draaien TOT AAN DE VRIJLOOPNAAF, want als die niet ge 'locked' is worden de wielen niet meegenomen/aangedreven.

Dit alles is besloten door Toyota om minder slijtage te hebben aan differentieel en aandrijfas. Want zodra je weer in H2 rijdt en de wielen zouden aan de assen vast zitten (zonder vrijloop) dan drijven zij op hun beurt wel de assen, diff en aandrijfas aan, tot de tussenbak, waar er ontkoppelt is door het kleine pookje.

Kijk maar eens als je de naven 'lockt' en je de vooras opkrikt en aan de voorwielen draait, dan moet je de aandrijfas zien draaien (als je in H2 staat).

Nog een tip voor behoud van de homokineten: draai aan de vrijloopnaven enkel bij rechte positie van de wielen (dus niet gestuurd).

En een andere (controversiele) tip is: rijd na uit de H4 geschakeld te hebben altijd even een meter achteruit. Hiermee komen alle tandwielen en andere overbrengingen weer in een onbelaste toestand.

Het Fuel Control Relay en EDIC

Het Fuel Control Relay¹ is de opdrachtgever. Edic is de uitvoerder en informatie-terug-gever naar FCR.

Functies FCR :  Verrijking van brandstof bij koud start

                        Opdracht geven tot uitzetten van de auto

                        Opdracht geven uitzetten auto bij te weinig olie druk

                          (dus in contact met oliedruksensor)

 

Edic regelt middels een elektromotor standen op de brandstofpomp en koppelt zijn info terug naar FCR.

Als je FCR verwijdert voor het starten van auto zou hij niet moeten kunnen starten, maar als de motor loopt, kan je hem verwijderen.

Als je stangetje verwijdert, wordt koud start niet geregeld en je krijgt de auto niet meer uit.

 

Er is geen specifiek schema van de inhoud van relais. De meest voorkomende oorzaak van een defect relais is vocht of doorbranden. Dit heeft een kaduke printplaat tot gevolg; deze is niet meer te repareren ( tenzij je Wubbo Ockels bent en het leuk vindt om te doen ).

Er staat wel een schema van de functie van de draden van FCR in de Haynes hfst. 4-22

¹Het Fuel Control Relay zit alleen in de HJ60, en niet in de HJ61.

Design by:
0